Thursday, February 26, 2009

Cerita Sang Semut

Kisah benar ini terjadi kepada seorang kawan aku baru-baru ini...

Quote:

Semalam 1st time aku kena tahan ngan Trafic polis mesia sebab tak pakai seat belt! Knccb tul. Aku baru lepas spore custom menuju ke jb custom baru. Pass by custom mesia lama je ada semut 3 ekor ngan moto besar tunggu kat tepi corner. Nasib sungguh suey! Ada 2 keta spore kat depan aku pon kena tahan. Aku pun kuar keta.

Semut: Mcm mana ni tak pakai seat belt

Aku: Maaf encik tak sadar,

Semut: Ok sekarang awak ikut saya pergi balai bayar saman,.

Aku: Alamak cik takleh kasi chance ke.

Semut: Tak boleh, awak dah langgar undang undang

Aku: Oklah cik saya ikut bayar saman.

Semut: Saman RM300 tau. Boleh bayar eh.

Aku: alamak RM300? Mana saya ada bawak duit tu mcm nya banyak. Takda cara lain ke nak bayar.

Semut: Cara mcm-mcm ada. Banyak jalan lain bole selesai.

(Part nih aku dah tahu apa dia nak.)

Aku: oklah encik, cik periksa passport saya je kejap lagi.

Semut: tapi tengok jugak apa yang ada kat passport tuh.

(Aku masuk keta, suruh ma'am aku selit rm30 kat passport aku. Alamak takda duit kecik plak. Terpaksa selit rm50. Burn!)

Aku: nah encik. Encik belum tulis apa apa kan?

Semut: sebentar

(Dia bukak, terus slide note (duit RM50) tuh dengan pantas.)

Semut: Ok dah awak boleh jalan. Lain kali jangan lupa tali keledar.

Aku: terima kasih cik.

(Aku pun blah Aku tengok rear view, dia tengah tahan lagi 2 keta! Tak kenyang kenyang!)

Seat Belts. Use them. You can make a difference....and that RM50 can make a lot of difference too :-)