Thursday, September 25, 2008

Suasana macam Hari Raya...

Whoaaa...lagu raya makin rancak diputarkan digedung beli-belah, dibazaar raya dan dicorong-corong radio. Adakalanya diulang 2-3 kali dlm sehari. Pagi aku dgr skali, petang nanti dgr lagi, malam lak nanti musti dgr lagi skali.

Kurang dari seminggu lagi kita akan menyambut Lebaran. So tak salah ler kalo kiter menyemarakkan suasana raya. Lagipon kalo aku dgr lagu raya, semangat aku berposa makin berkobar-kobar.

Tadi, aku tepon sorang kawan aku tanyer dia buat aper?

Dia kata, "...tgh syiok dgr lagu raya!"

"Makk aii?!" aku dengan nada terperanjat. "Aku ingat bebudak jer soka dgr lagu raya? Yg dah tua bangka mcm kao pon masih lagi dgr lagu raya ke??"

Dengan suara dia yg lemao dia menjawab, "Bukan aper, lagu raya lama-lama nie, mengingatkan kembali zaman kanak-kanak aku dulu. Masa tu stress-free, problem-free...happy memanjang jek."

Tapi, ader benar jugak ler kata dia tu. Memang seronok berhari raya ketika zaman kanak-kanak dulu. Yg best kalo dpt pakai baju baru, kasut baru, songkok baru, selipar baru, dpt duit raya baru ..uisshh...bila kenang kembali zaman kanak-kanak, rasa mcm rilek jek kepala otak nie. Terlupa sumer masalah-masalah dlm hidup. Macam brain therapy lak. Tak caya korang try imbas kembali zaman kanak-kanak korang sambil dgr lagu raya yg lama2.

Lagu raya yang paling aku minat sekali ialah lagu Suasana Di Hari Raya nyanyian Anuar & Elina. Tempo melodinyer yg rancak dan happy tu ler yg mendatangkan lagi mood raya...

So, aku tujukan lagu raya ini kepada semua org yg mengenali diriku baik yang jauh atau pun yang dekat. Kepada yang tak mengenali aku pon, aku tetap akan tujukan lagu ini jugak dan salam perkenalan. Semoga Hari Raya nanti membawa seribu keberkatan kepada kiter semua.

Suasana Di Hari Raya



ps : To Shi Qin, its nice knowing you. Selamat Menyambut Syawal. Next time, teach me speak Hokkien lehh..