Sunday, September 21, 2008

Jalan-jalan...ke Kampong Glam (Part2)

Gedung Kuning

Sementara kiter kat kawasan Kampong Glam nie, mari kiter singgah sejenak ke satu tempat yg diberi nama Gedung Kuning.

Wajah Gedung Kuning sebelum dibaik pulih dan pemuliharaan

Gedung Kuning telah dibina pada tahun 1860 dan menjadi kediaman rasmi Bendahara Singapura di zaman kesultanan Melayu.

Selepas itu ianya dimiliki oleh seorang saudagar tali pinggang yg bernama Haji Yusoff. Tempat itu pula diwarisi oleh keluarganya sehinggalah pemerintah Singapura mengambil alih pada tahun 1999. Kini, Gedung Kuning telah dibaik pulih dan dikekalkan menjadi sebuah restorant eksklusif 'Tepak Sirih' yg menyajikan hidangan dan masakan2 melayu. (Kisah lanjut sejarah Gedung Kuning sila klik disini)

Restoran Tepak Sireh

Pernah dulu pada tahun 90an, aku kerap melalui didepan rumah itu ketika nak ke tempat kerja. Setiap kali aku lalu disitu, aku akan jengok dan cuba-cuba mengintai kedalam kawasan rumah itu. Aku agak curious jugak nak tahu aper yg ader dalam rumah besar tersebut. Aku cuma setakat tahu yang bangunan itu ader kaitan dengan sejarah Singapura lama dan tak lebih dari itu.

Beberapa tahun kemudian, setelah Gedung Kuning diambil alih oleh kerajaan Singapura, aku telah terbabit secara langsung didalam kerja2 pembaikan dan pemuliharaan Gedung Kuning. Itulah saat yang aku tak dapat lupakan dan telah diberi peluang meninjau dgn sendiri keadaan Gedung Kuning yg sebenarnya. Maklomlah, bukan calang2 orang yg berpeluang utk melakukan projek tersebut.

Aku lampirkan gambar2 yg telah aku ambil ketika Gedung Kuning baru saja selesai menjalani pemuliharaan.

Tingkat bawah Gedung Kuning - Dahulunya ianya sebuah ruang tamu

Tingkat atas Gedung Kuning

Satu sudut di tingkat atas

Hallway di tingkat atas - Kamar tidur dahulu disebelah kiri

Ketika aku mula-mula menjejak masuk sebelum projek itu bermula, keadaan Gedung Kuning tidak ubah seperti sebuah rumah kampong lama yg telah usang. Walau bagaimanapon, struktur rangka bangunan itu masih utuh walaupon telah beusia lebih dari 100 tahun.

Kerja pemuliharaan begitu rumit kerana terlampau banyak panduan yg harus dipatuhi. Kerja-kerja ubahsuai tidah boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya kerana terpaksa mengekalkan bentuknya yg asli.

Pintu2 kayunya juga harus diganti dengan replika, sama seperti yg original. Ada juga jubin-jubin yang harus diimport dari Vietnam untuk menggantikan yg lama. Warna cat kuningnya juga harus mengikut warna asal bangunan tersebut. Kira dlm masa dua tahun tu, masa aku habis turun naik ke pejabat URA utk berurusan dgn Puan Doris Tan, pegawai dari Conservation Unit.



Yang lebih merumitkan lagi apabila bangunan yang dulu sebuah resident, kini telah ditukar menjadi sebuah tempat komersial dan kami harus mengikut piawaian yang telah ditetapkan.

Tangga lama menuju ke tingkat atas. (Gambar ihsan dari http://www.gedungkuning.com/)

Gambar tangga yang sama aku petik setelah menjalani baik pulih

Rakan aku, Abdul Jalil, yg menjadi penyelia project itu, pon kadang-kala pening kepala kerana terlampau banyak restriction. Infact, kontractor yg melakukan kerja pemuliharaan itu telah dua kali bertukar-ganti.

Puan Melati Salleh dari firma Design 2000, telah dilantik menjadi RI inspector untuk project tersebut. Rakan sekolah lama aku pula, Daing Hashim, menjadi pegawai inspector keseluruhan bangunan dan meluluskanya sebelum di serah kembali kepada pemerintah Singapura.

Secara keseluruhan, project itu telah berjalan dengan lancar dan aku amat berpuas hati dgn hasil kerja2 pembaikan Gedung Kuning.

Kini, aku dapat berbangga kerana dapat menyumbang sesuatu untuk sebuah bangunan yg begitu bersejarah yang berkaitan rapat dgn Singapura.

Pintu pagar Gedung Kuning

Ok for the next episode, aku akan bawak korang jelajah ke project aku yang lagi satu, Istana Kampong Glam pulak...

Other related story : http://belachantumbuk.blogspot.com/2008/09/jalan-jalanke-kampong-glam-part-1.html