Wednesday, September 17, 2008

Jalan-jalan...ke Kampong Glam (Part 1)

Kalo dulu aku dah bawak korang jalan-jalan sekitar Orchard Road & Jalan Ampas, bulan posa nie kiter ziarah lak ke kawasan yg agak sinonim dgn masyarakat Melayu di Singapura nie, iaitu Kampong Glam.

Tahun nie, Kampong Glam dimandikan cahaya lagi bagi menyambut kedatangan Ramadan dan seterusnya Aidilfitri. Tetapi, tiap-tiap tahun kawasan nie kurang meriah kalo nak dibandingkan di kawasan Geylang Serai.



Pemerintah telah cuba pelbagai cara utk mempromosikan kawasan Kampong Glam supaya ianya setanding dengan kemeriahan Geylang Serai pada musim2 perayaan. Tetapi tetap tak menjadi. Kenapa agaknya?

Kalo kiter imbas kembali sejarah, kawasan Kampong Glam adalah tempat penempatan orang-orang Melayu yang datang dari gugusan kepulauan Melayu, masyarakat Arab dan penganut-penganut Islam khususnya, ketika zaman penjajahan British di Singapura.

Simpang Jalan Sultan dan North Bridge Road

Bangunan lama disepanjang North Bridge Road (menuju ke Masjid Sultan)


Sehingga kini masih nampak lagi kesan sejarah, seperti bangunan2 lama, masjid-masjid dan nama-nama jalan, yang mempunyai kaitan fakta sejarah silam, dimana kawasan itu adalah nadi ekonomi orang-orang Melayu dan Islam.

(Errr...aku mcm tulis buku sejarah lah ek? Ok, aku tak nak mengulas lebih lanjut kisah-kisah silam tu.)

Aku dan Kampong Glam

Secara tidak langsung, kawasan Kampong Glam mempuyai kaitan peribadi dgn diri aku sejak kecik sehinggalah sekarang. Time aku kecik-kecik dulu, aku selalu naik bas dekat Queen Street untuk pulang ke Johor. Di situ ler terminal bas no.170 dan Singapore-Johore Express untuk saper yang hendak menyeberang ke Johor.


Bus Terminal Queen Street, Singapura


Kedai bhai sarbat dah menjadi port tempat aku lepak dgn member2 dok minom teh tarik selepas kejer.

Kedai Teh Tarik Sarbat (21 Bussorah Street)

Kalo malam hari, tempat nie memang 'glamour' dan selalunyer penuh dgn orang. Makin mlm happening plak. Tempat makan pon dah banyak berderet kat situ. Ader makanan melayu, Indonesia, Arab, Mediterranean, India dan etc...etc. (Sila ke website ini untuk ulasan lebih lanjut)

Kalo di KL popular dgn Jln Masjid India yg menjual beranika kain, disini pula terkenal dgn Arab Street. Tak kira ler pelancong atau warga tempatan, kalo time nak raya, mesti datang cari kain kat situ. (Aku dgr Ziana Zain pon suka cari kain kat sini..hehe!)



Kalo cakap pasal makanan, dikawasan ini ler bermulanya hidangan 'Murtabak Singapura' yg termahsyor sekali hingga ke Malaysia. Dan di kawasan sini ler terdapat dua kedai murtabak (Zam-Zam dan Victory) yang menghidangkan makanan itu. Ramai jugak pelawat dari Malaysia yang turun di Queen Street dan jalan datang utk makan 'Murtabak Singapura'.




Selain dari itu, ader beberapa perkara lain yg berkaitan dgn diriku dan kawasan sekitaran Kampong Glam. Ianya terbabit secara langsung dgn hidup dan career ku hingga ke saat ini.

Masjid, Istana dan Gedung

Bila sebut ajer Kampong Glam, ader 3 ikon bersejarah berkaitan dgn tempat tu. Masjid Sultan, Istana Kampong Glam dan Gedung Kuning.

Kawasan Kampong Glam

Ketiga-tiga bangunan ini memainkan peranan penting didalam sejarah Singapura dulu. Ini kerana bangunan2 itu dibina pada abad ke 19 dan hingga kini telah dikekalkan menjadi monument negara.

So aper kaitan ketiga-tiga bangunan nie dgn diri aku?

Nak tahu aper citer selanjutnya?...Akan aku ajak korang jalan-jalan kesana sambil mengupas ceritanya....jeng...jeng...jeng!