Wednesday, August 06, 2008

You straight...you don't belok-belok

Malam tu lepas balik dari Petaling Street, kiter bersiap nak gie makan malam. Kebetulan sepupunya si Rizan, Abg Helmi dari KL, datang jemput kita kat hotel. Dia recommend kita gie makan kat Sri Hartamas.

"Kat mana tu ahh??" aku tanyer (sememangnyer aku blur). "Ahh, ikut jer keter aku dari belakang." jelas Abg Helmi.

Kiter posing kat hotel lobby sebelom kluar gie makan

Aku perhatikan, orang-orang KL nie rata-rata memang ramah dan baik hati. Lelebih lagi kalo dia tahu kiter nie datang dari jauh. Cakap ajer mana nak pegi. Sanggup dia org ajak kiter gie ronda. Dulu kawan aku si Rocman pon sama jugak. Biler dgr jek aku nak turun KL, sanggup dia tunggu kami kat Nilai pukol 2 pagi. Lepas tu ajak pusing satu KL jalan-jalan. Mereka tu tak lokek tunjuk tempat2 menarik di KL. Bagus tu. Sememangnya mereka harus berbangga menjadi rakyat Malaysia dan berkongsi segala keindahan yg ader di negara ini.

Sampai di Sri Hartamas, kiter pon open table. Order ajer aper nak makan. Kita makan sampai dah tak termakan lagi. Lepas tu dok sembang mcm-mcm cerita. Dari hal politik, cerita ayam-itik kat kampong, atok sedara kat umah..perrghhh...kira segala mcm cerita lah yg ader kat KL tu, dah mcm Nightline kat TV3 dahhh...



Ader ler kiter dok nak dekat 2 jam. Lepas tu Abg Helmi tanyer nak gie mana lagi. Kiter pon kater nak gie Uptown. Sebenarnya aku pon tak tahu aper tu Uptown..hahaha! Dia no hal ajer. Janji jgn banyak bunyik sudah. So, kita pon ikot keter dia dari belakang. Pusing sana, pusing sini, naik turun flyover...tetiba jek dah sampai.



Aku saksikan punya ler ramai manusia kat sana. Berduyun-duyun datang ke bazaar larut malam kat Danau Kota tu. Kenapa ler tadi tak cakap Uptown tu lebih hebat dari Petaling Street? Apa yg ader kat PS tu, kat Uptown pon ader jugak. Dari baju, kasut, beg sampai ekzos keter pon ader jual kat situ! Aku rasa beli barang kat Uptown jauh lebih berpatutan dari beli kat PS. Kebanyakan sumer peniaga2 melayu. Harga pon bole tawar sikit lebih kurang. Dan yg best skali tempat dia besar dan banyak gerai. So, banyak ler pilihan kiter.

Aku syorkan kalo korang melancong ke KL lain kali, takyah ler singgah ke Petaling Street lagi. Kiter gie Uptown jer shopping. Lagi BEST!! Kalo dari Jln Sultan Ismail, ikut jalan menghala ke zoo negara. You straight...you don't belok-belok...you straight only...Don't belok-belok. Sampai kat satu simpang, you belok kiri. Nanti jumpa cafe nama 'Oldtown Coffee' belah kiri. Lepas tu belok kiri masok kawasan perumahan. Cari ler parking kat situ. Kiter park kat sebelah balai polis. Lepas tu semberang jalan...dah sampai pon. Aku rasa lebih happening ler kat situ.

Bersambung...