Monday, December 29, 2008

Menghitung hari, detik demi detik...

Kalo nak dihitung, beberapa hari jer yg dah tinggal sebelom kiter meredah ke tahun baru akan datang...

Begitu cepat masa berlalu. Dengan akhirnya 2008, semoga kiter telah dapat menimba segala pengalaman pada tahun ini untuk bekalan di tahun hadapan.

Apa aku jangkakan pada 2009

Seperti aper yg telah aku spekulate pada tahun 2007 di blog aku yg lagi satu dulu, ekonomi dah mula menjunam pada 2008. Pada 2009 pula, ianya akan menjadi titik penentu sama ada kiter berupaya mengatasi segala cabaran dan risiko nyer.

Pada 2006 dulu, aku telah menerima satu email, menerangkan apa yang akan terjadi pada ekonomi dunia hari ini.
Quoted dari email pada tahun 2006:

"...pasal financial planning tu, kau kata duit boleh simpan sampai 2nd & 3rd generation. Aku ragu2 sikit sbb apa yg aku tahu, pakar2 ekonomi dunia meramalkan akan berlaku krisis ekonomi yg teruk yg boleh hancurkan ekonomi kapitalis. (mereka bukan Tuhan tapi sekurang-kurangnya mereka ada fakta yg kukuh untuk sokong pendapat mereka. Pakar ekonomi Islam yg merujuk kepada Al-Quran dan hadis juga mengesahkan perkara ini pasti akan terjadi)..."

Ini membuktikan memang telah ader tanda-tanda. Cuma kiter nie agak terlena dgn kemewahan dan rasa tamak yang kiter dah kecapi selama ini hinggakan kita jadi terlupa. Tengok jer sekeliling kiter berapa ramai jutawan yg jadi fakir akibat kelewaan untuk bertindak. Dalam firasat aku senario nie ader baik dan buruk nya.

Kini, the playing field now dah levelled. Yg dulu kaya-raya, skrg dah turun ke bawah. Kalo kiter lihat secara optimistik, this the best time for the tough to spring up to be the best. Ini lah peluang bagi mereka yg ingin mengecapi kemakmuran baru didalam suasana yg baru yg sebelom ini mereka tidak diberi peluang langsung. In every crisis, opens a new opportunity.

So kepada yg cerdik pandai, ambil lah peluang ini dgn sebaik-baik mungkin. Semoga dgn segala pengalaman yg telah kiter pelajari dulu, dapat memberi kiter manfaat pada waktu dan ketika ini.

Fomula: Campur Sebelas (+11)

Aper tu Fomula +11? Aku bukan mathematician, tapi aku cipta fomula nie dari kajian dan observation aku dgn cara statistic yg mudah.

Ekonomi dunia sejagat akan berubah pada setiap 11 tahun. kalo kiter kaji, setiap 11 tahun dunia akan mengalami kemelesetan.

Ini adalah lumrah hidup. Seperti sebatang pokok, daun-daunya akan jatuh kering apabila tiba musim gugur. Maka berguguran ler daun-daun tua jatuh demi memberi peluang kepada daun-daun baru tumbuh. Pokok itu sedang menjalani satu tahap pembaharuan.

Sama seperti ekonomi dunia juga, ianya akan menjalani pembaharuan pada setiap 11 tahun.

Cara aku fomulate dari statistic yang ringkas:

Crisis struck in 1986
1986 + 11 = 1997

Crisis struck in 1997
1997 + 11 = 2008

Crisis struck in 2008
2008 + 11 = 2019

Crisis 2019...??

So dlm jangkaan aku untuk 11 tahun akan datang, dunia akan mengalami satu lagi crisis ekonomi lagi. (Aku tak tahu jenis aper kah krisis tu nanti. Hanya masa yg menentukan.)

Aku bukan expert dlm bidang ekonomi pasal kat skola dulu aku takde chance belajar pasal ekonomi. Aku cuma pandai lukis kartun jek!..hahaha!
Tapi aku soka baca buku pasal ekonomi. Aku nasihatkan jgn buat investment yg merepek pada setahun dua yg mendatang. Jgn kata aku tak kasi warning ek!

Aper yg patut kiter buat dlm 2009

Tu hari aku dok bobal dgn sorang client aku. Dia pon risau pasal kegawatan nie. Dia nasihatkan aku bebepa pekara yg patut aku focus utk 2009. Sini aku kongsi sikit aper yg aku belajar dari dia..

1) Jgn beli keter. Keter bukan investment, tapi satu pembaziran. Kereta adalah harta paling susah nak diliquidify.

2) Tgk pasaran hartanah. 1-2 tahun nie pasti merosot. So, beli hartanah adalah satu investment yg terbaik. (Tanah kubur jer korang tak bole beli..hehe)

3) Simpan duit sebaik mungkin. Beli aper yg perlu. If you cannot increase your income, try to minimise ur expenses. (Aku dapat tahu bila harga minyak naik, kluarkan duit dlm bank dan beli emas. It has been proven!)

4) Kalo ader hutang, langsaikan sebelom 2010. So, by the time, kiter ader duit buat investment untuk jangka masa 5 tahun (sebelom 2019)

5) Kalo Amerika tak jadi perang dgn Iran, ekonomi bole bangkit by year 2010. Tapi aku rasa tak banyak beza ahh..


Ader lagi yg dia pesan, tapi aku lupa lahh...ishh! Nanti kalo aku ingat, aku citer kat blog nie lagi, ok.

Marilah kita tanam resolusi yg lebih ideal dan lebih practikal untuk tahun mendatang yang pasti lebih mencabar.

Selamat menyambut Ma'al Hijrah 1430 dan Selamat Menyambut Tahun Baru 2009.