Monday, July 07, 2008

Sodom and Gomorrah

The recent spade of political turmoils in malaysia has spread into unexpected outcome between Najib and Anwar, 2 greatly influential political figures.

Walaupon aku sentiasa mengikuti perkembangan politik di malaysia, tapi sebenarnya aku dah malas nak mengulas lanjut kisah nie. Aku rasa kancah politik disini nie mcm dah takde arah tujuan langsung. Berita yg aku baca sejak kebelakangan ini betol2 pelik dan memeningkan kepala. Setiap hari ader saja cerita-cerita yg diputar belitkan.

Dulu Dr M mengaku bahawa tuduhan kes liwat Anwar pada tahun 1998 adalah tidak benar. (lihat Youtube) Lepas tu aku baca blog Dr M, beliau kater citer tu betol (baca nie). Aper nie? Dah takde pendirian kaper?

Baru-baru nie, mereka kater Anwar buat sumbang lagi. Ini kali dgn mamat nama Shaiful lak. Anwar tak mangaku. Dia kater ini lagi konspirasi yg kedua. Sekarang, kalo benar dia tak buat, mufti suruh dia angkat bersumpah. Agak2 dia buat tak?

Lepas tu ader lak sorang nie beri pengakuan yg Najib tu pon ader hubungan sulit dan suka main juboh jugak (baca nie). Lepas beberapa hari, pengakuan tu ditarik balik dgn secara tiba-tiba. Orang yg mengaku tu lak hilang ntah kemana (baca nie).

Lain takde, tu 'lobang taik' jugak punya cerita. Eh, aper nie? Dia tuduh dia main juboh si dia tu, yg lagi satu tuduh dia main juboh jugak. Saper juboh saper skrang ah?

Rasanya masing-masing mcm dah desperate sangat gila kuasa. Dari surat khabar, blog, website, ada saja cerita yg menyangkal antara satu-sama lain. There's always 2 sides of a story and who is trying to turn the table?

Aku dah jelak lah nak baca cerita yg direpeat tuu..Buat ler citer ayam berlaga ke, ikan emas ke, citer kumbang terbang ke...tak bole? Nie pasal citer main juboh nak gaduh-gaduh apasal??

Sebenarnya, banyak lagi rahsia dan hal yang aneh2 aku dah dengar dan baca. Benda-benda nie sebenarnya dah bertahun-tahun. Cuma aku malas jer nak mengulas lebih lanjut. Sekadar amik tahu dan simpan dlm hati buat rumusan aku sendiri.

Kiter sebagai rakyat, harus bersikap matang dan rasional terhadap aper yg berlaku disekeliling kita ketika ini. Tak semua cerita di akhbar itu betol, dan tak sumer yg kiter dengar itu benar.

Itu pasal aku kata, perkara yg paling kotor dlm dunia ialah politik. Akan terselahlah bangkai seseorang itu apabila beliau terjebak dlm kancah politik. Sebab itu kalo ader benda tak baik org mesti kater "Ala...ofis politik" "Ah, dia memang banyak politik lah" "..dia naik pangkat pasal politik dalaman" - walaupon ianya takde kena mengena dgn politik negara. So, perkataan 'politik' dgn secara indirect telah menjadi kata seiras kepada perkataan 'kotor'.

Pernah 10 tahun dulu kawan aku tanya kenapa aku tak masok politik? Aku kater, "Politics are dirty. I don't mess with shit."

Dia mencebik tanda kurang setuju dgn pendapat aku. Mungkin dia kurang peka aper yg telah terjadi dlm politik. Aku pon bertanya kembali kenapa dia beriya-iya sangat nak masok politik?

Memeranjatkan apabila dia kater, "Aku nak hidup mewah dan senang. Sebab tu aku nak masok politik." Sah ler dia kurang peka apa itu politik kerana niat dah menyeleweng.

Tapi lihat saja sekeliling kiter. Bukan ke benar apa yg telah berlaku. Bahkan diseluruh dunia, politik memang permainan 'kotor'. Saper yg 'makan', kena pandai 'simpan' ler. Jgn sampai diketahui umum.

Rakyat biasa mcm kiter nie, jgn lah turut emosi dan jadi mangsa bodoh. Biarlah dia orang gaduh pasal bontot dia orang, asalkan kiter jaga bontot kiter sendiri dari ditebok orang.

Aku nak gie sambung baca paper lagi nie....