Friday, July 25, 2008

Minyak naik...naik minyak

Masa aku belek sotkabar tadi, aku baca harga minyak masih diparas yang tinggi. Kenaikan harga minyak telah menyebabkan barangan domestic yg lain naik harga. Kadar inflasi di sini pula telah disemak semula dan dinaikan kepada 6% - 7%.

Aku teringat pada tahun 2006 dulu, ketika aku berjumpa Tabriz. Kita dok bobal pasal pelaburan. Memula aku nak labur dalam sektor pembinaan, memandangkan construction industry kini tengah rancak naik. Aku tak tahu sama ader aku nak beli mata wang asing atau labur dalam sektor-sektor tertentu. So aku mintak ler tips sikit mana yang paling sesuai untuk aku laburkan duit aku.

Tabriz kater, gie ler labur dalam sektor minyak. Ketika itu, harga minyak satu tong masih dlm lingkungan US$70++.

Minyak?? Terkejut jugak aku rasa time tu. Apahal lak nak beli minyak? Bole untung ke kalo aku labur duit kat situ?

Tabriz kater dia dapat tips dari seasons investors. Yelah, aku nie labur sekadar kecil-kecilan. Dia main saham juta-juta ringgit.

"Bro, you invest your money in oil and gold. If you want to do Forex, forget about euro dollars and greenbacks. Go buy japanese yen." nasihat dia kepada aku.

Sayang sekali, pada masa tu aku tak dapat 'tangkap' aper dia maksudkan pasal aku tak faham permainan spekulasi nie. Rupanya, dia memang dah tahu yg minyak akan naik melambong pada masa yg terdekat.

Kalo ler pada tahun 2006 tu aku beli saham minyak sebagaimana dia nasihatkan, agaknya aku sekarang dah tersenyum lebor memanjang jek, macam saudagar-saudagar minyak tuu.

Apa nak buat dah bukan rezki aku. Takpe, aku akan belajar dari pengalaman.

More of my review.