Saturday, July 12, 2008

Mann Studio

This week kejer aku ader sikit lengit dahh..

Baru jer clearkan 1 project tadi. Besok nak kena buat lagi 1. Next week pasal aku ader banyak site visit nak kena conduct. Tadi masa online kat MSN pon, aku halfway chat ngan Nisha sama si Faisall.

Smlm masa aku belek album lama, aku terjumpa satu gambar legenda nie...

Mann Studio, Sembawang Road

(Walao mcm mana punya rock, ayat Qursi kat atas pintu tu, tetap tak lepas)

Dari kiri: Hamzah (vokalis), Bob (Bassis), Rosli, kawan Rosli (aku lupa nama dia), Eddie (2nd Guitarist), Roy, Asri (Lead Guitarist), Asri nyer awek.

Gambar nie dipetik pada tahun 88-89 waktu kiter gie jamming kat Mann Studio. That time aku masih di sekolah menengah lagi. Yg dlm gambar tu sumer member-member aku yang ikot kiter orang gie jamming.

Zaman tu, satu spore tahu mana Mann Studio. Lebih-lebih lagi mat-mat rock yg tinggal Yishun. Pasal kat Yishun ader 2 jamming studio jer, Mann Studio (Sembawang) dan Lee Studio (Chong Pang). Kalo kedua studio nie dah fully booked, kiter orang gie Swee Lee, kat Casuarina Road off Thomson Road.

Tapi skarang yg aku tahu, tinggal Lee Studio jer yg masih 'bernafas'. Itu pon dia dah pindah location kat Sembawang Road (depan Khatib Camp sebelah Bilal Restaurant).

Ader ler sekali tu, waktu malam lepas kejer, aku singgah gie Sembawang Road cari prata. Kebetulan kedai prata tu dekat dgn Mann Studio lama. Masa tu parking takde, so terpaksa ler aku park keter masok dlm sikit betol-betol parking sebelah Mann Studio.

Syahdu jer aku tengok pintu masok ke studio lama tu. Dari pintu masok tu, aku bole nampak anak tangga naik ke atas menuju ke studio. Malap jer. Rupanya, studio tu dah jadi rumah tumpangan pekerja asing sekarang. Sedih ler aku rasa. Dulu tempat tu ler paling kecoh kalo waktu malam mcm gini. Mann Studio akan bukak 24 hrs selagi ader pelanggan yg nak main muzik.

Tersandar kejap aku kat tepi pintu terkenang zaman nostalgia aku dulu. Di pintu tu ler aku selalu kluar masok turun naik tangga dgn baju rock, berseluar ketat dulu. Sanggup aku ponteng skola pasal nak gie jamming. Kekadang bulan posa pon kiter orang gie jamming jugak..hahaha!


Sekarang Mann Studio dah tinggal dlm memori jer. Brader-brader rock yg dulu jaga studio pon aku dah tak nampak lagi. Abg Mann (pemilik studio tu) dulu ngan kiter gerek. Selalu buat kelakar. Kekadang dia kasi kiter discount pasal kiter nie budak skola. Drum stick aku yg 1st skali pon aku beli ngan Abg Mann. Harga 15 ketol. Zildjian model 5B. Sampai skrang aku masih simpan drumstick tu.

Tapi kawan-kawan aku kater, Abg Mann dah meninggal. Terkejut jugak aku dengar. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Amin.