Saturday, December 20, 2008

My childhood dream

Did you ever remember when someone deliberately asked you what your childhood dream was? Well, I did :-)

Cita-cita murni aku nak jadi seorang bus conductor. Aku tak heran kalo kawan-kawan aku sibuk nak jadi polis ke, askar ke, doctor ke, lawyer ke...tapi, aku tetap nak jadi seorang bus conductor jugak!

Zaman kanak-kanak ku

Dulu aku suka kompol ticket bas terpakai. Aku akan kutip ticket2 bus yang org buang kat kaki lima. Kira hobbie lerr time tu. Ticket bas dulu berwarna-warni, cantik dan disukai kanak-kanak. Aku rasa bahagia sekali kalo dpt collect ticket bas banyak2. Bila dah banyak, aku akan ajak kawan-kawan yg lain main 'bus-bus'. Yer lerr, zaman aku dulu mana ader PSP ke, Xbox ke...haha!

So, kami akan atur kerusi banyak-banyak buat mcm kerusi dlm bas tuh. Pastu separuh kawan aku akan play-act jadi 'passenger' bas. Salah sorang tu akan aku jadikan bus driver...dan aku sudah pasti akan menjadi 'bus conductor' lah. Bila 'passenger' naik bas kami, aku akan collect duit dan beri ticket-ticket tu pada mereka. Oooooohh....sungguh seronok skali bila aku berangan menjadi seorang bus conductor.

Ciri-ciri bus conductor yang berwibawa

Bus conductor selalu bawak sling bag kecik tergantung kat bahu mereka. Aku panggil tu 'magic-pouch' dan dlm beg tu ader ticket bas yg berwarna-warni, ader duit kertas, ader duit syilling. Nanti dia akan jalan dari satu passenger, ke satu passenger. Pastu dia collect duit kat org yang membeli ticket....mcm cashier bergerak gitu. Pastu dia akan ketip ticket bus dan menandakan dari mana passenger tu naik. eeeiiii.....seronok nyer!

Bukan senang nak jadi seorang bus conductor yg berwibawa lagi prihatin. Bus conductor ler yang akan bertanggungjawab menjaga keselamatan para penumpang ketika dlm bas. Kalo ader passenger gaduh ke, passenger nak duduk, nak turun, passenger kena raba ke, kena pick-pocket ke...bus conductor ler yg akan dtg dan menyelamatkan keadaan. Hero jer yg bole buat kejer mcm tu.

Jadi bus conductor nie nak kena fit jugak. Kalo bus tak bole bergerak, dia ler org pertama yang akan turun dan tolak bus tu dari belakang...huhu.

Bila bus nak gostan (reverse), dia ler yg jadi mata belakang si driver bus tu. Nanti dia jerit, "Gostan....Gostan...gostan lagi!...opp..opp...STOP!" Fuhh..kagum ler aku tengok.

Yang lebih mengkagumkan lagi, bus conductor nie betol nyer skillful. Time bas tu bergerak laju, mereka nie selamba jer bergerak dari hujung ke hujung bas. Pastu tak payah pegang aper-aper pon. Steady jek diri. Kekadang tu bole diri pakai satu kaki jek.

Jadi bus conductor nie, otak nak kena cepat buat kira-kira. Ye lerr, nak kena laju kira duit. Mana kao pernah nampak bus conductor pakai calculator dlm bus kira duit kan?? Sumer kira duit pakai otak siot!

Time passenger bayar duit ticket bus, dan apabila bus conductor nak pulangkan duit baki lak, dia akan selok jer magic-pouch, goncang-goncang sikit...pooof! terus kluar duit baki kat tangan dia. Exact change lak tuu!! Terror siakkk...

Lagi satu, jadi bus condutor nie, daya ingatan nak kena tajam. Dia nak kena ingat sumer muka2 passenger yg naik-turun. Mana yg dah bayar duit, mana yg blom bayar. Nak kena ingat nombor bus stop, harga tambang perjalanan..perggh..mcm-mcm lagi ler kejer dia org tu kena buat.

A tribute to bus conductors

Aku tabik spring kat sumer bus conductor nih. Kira mereka nie hero ler. Aku rasa tugas sebagai bus conductor nie begitu mulia dan sepatutnya diberi pengiktirafan yg tinggi.

Tetapi malangnya skrang, mana ader lagi bus conductor ek? Tugasan tu dah pupus kat sini. Bus skrang sumer dah guna OMO (One-Man-Operation). So, dah tak seronok ler lagi bila aku naik bus.

So, biarlah blog aku nie aku jadikan tribute kepada mereka yg pernah bertugas sebagai seorang bus conductor sewaktu ketika dahulu.

Dad once told me, "You must study hard, so that you can achieve your dreams."

And I said, "Really?? I can be anything I want?" He said, "Yes, son. Anything in the world you want to be."

I gave him an innocent smile long enough which prompted him to ask me again, "What would you want to be when you grow up?"

No hesitation, I told him proudly, "I want to be a bus conductor, dad!"

I was only 4 years old then. :)

ps: Sebelom jadi hero wayang, Datuk Yusuf Haslam adalah seorang bus conductor. Begitu juga hero filem Tamil yang hensem dan aku minati, Rajnikant. Sewaktu berumur 19 tahun, dia bekerja sebagai bus conductor juga. Kerjaya sebagai bus conductor juga adalah kerjaya seorang hero!