Sunday, August 24, 2008

Lamunan ku tiba-tiba terhenti

Semalam aku balik JB. Woodlands Central jam rabak seyy! Ini mungkin pasal harga minyak di Malaysia dah turun dan tukaran nilai ringgit pulak jatuh. Berduyun-duyun ler org masok JB gie shopping.

Aku nekad tukar plan ikut 2nd link pukol 12 mlm semalam. Mujur laluan di 2nd link lancar. Aku sampai JB kol 1 pagi tadi.

So tgh hari, lepas gie Plaza Angsana, aku rush balik Spore ikut 2nd link pasal ader jemputan kenduri.

Hujan renyai-renyai disepanjang perjalanan ku. Aku teringat slogan kater kat TV "Berhati-hati diperjalanan. Ingati orang yg tersayang. Anda mampu mengubahnya."

So, aku drive slow-slow sikit (lebih kurang 140-150km/h). Sampai di tempat jemputan tadi kol 3 ptg.

Apabila tiba, aku terus capai pinggan di meja buffet dan terus cedok nasi jagung. Dah kebelai perot nie kelaparan. Lauk pauknya boleh tahan sedap lerr...

Ayam masak merah, daging rendang, sambal udang...pergghh..banyak sekali ler. Ramai sedare-mare aku yg lain dah tiba lebih awal. Sorry ler, sesak sikit tadi kat Tuas checkpoint. Sangkut 45 min.

Lepas makan, aku dok ler layan mendengar sepupu2 aku yg lain berkaraoke. Sedang aku mengalamun dibuai lagu-lagu yg didendangkan, tetiba aku dgr nama aku dipanggil dari corong speaker kat sebelah aku.

"Kini kiter menjemput seseorang yg pernah menjadi kutu rock suatu ketika dahulu utk mendendangkan lagu "Lamunan Terhenti". Dipersilakan Abg Mohd Zuraini utk tampil kehadapan...YAY!!!"

Lamunan aku tadi tetiba terhenti. Terkejut kejap. Nasib baik tak heart attack. :-)

Dengan tanpa segan silunya, aku lari kehadapan dan merampas microphone dari sepupu aku tu.

"Nie saper dah sabotage aku nie???"

"Err...tadi ader permintaan dari seseorang ler." Tapi dia tak bilang saper yg mintak aku nyanyi lagu tu.

So, utk tidak menghampakan permintaan peminat itu, aku dendangkan jua lagu Lamunan Terhenti yg pernah dipopular kan oleh Aris Ariwatan.

Lagu tu memang memberi banyak kenangan dan kesan kepada ku suatu ketika dahulu. Aku memang soka lagu tu. Aku selalu nyanyi lagu nie time mandi dalam bilik air.

Masa aku nyanyi tadi, aku imbas kembali peristiwa2 yg pernah aku lalui dulu-dulu. Fuhhh...tangkap jiwang ler time aku nyanyi. Aku nampak awek-awek depan aku tercengang lihat aku nyanyi. Aku tahu mereka kagum mendengar suara aku yang serak-serak sengau dengan jeritan rock aku, walaupon dah lama aku pencen jadi mat rock....huahuahauha!!! (mcm real jek!)

Selesai jek aku nyanyi, hujan yg dah terhenti tadi, tetiba turun dgn lebat sekali.

Sepupu aku kater, "I'm not sure if it's rain OR heaven is crying on us!" (Chet! Kuang ajar siakkk!)

Walaupon lagu tu dah lama terhenti, tapi sampai sekarang hujan masih belom berhenti lagii...aku rasa suara aku tadi mesti sumbang giler agaknyer...wahahhahaa!!


Lamunan Terhenti - Aris Ariwatan

Entah mengapakah hatiku bergetaran
Bila bertemu lagi oh! kekasih lama
Ku cuba selindungkan api keresahan
Namun perasaan ini berapi di dalam

Ku kira angkau sudah melupakan
Kerna itulah engkau nampak tenang
Lainlah aku walau ketika ini
Masih membara ingatanku terhadapmu

1
Ku singkap kenangan dulu
Sewaktu kasih berputik
Kugenggam erat tanganmu
Kau tunduk sembunyikan wajah
Namun dapat aku meneka hatimu
Sehati denganku

2
Lalu kau mendongak berbalas renungan
Dan dengan perlahan tangan kau lepaskan
Kau pun berlalu dalam kepekatan malam
Tinggal aku seorang

( ulang 1, 2 )

Terhenti lamunan bila ku dikejutkan
Engkau dipimpin pergi oleh seseorang
Dalam keterpaksaan kau melangkah kaki (pergi)
Namun sempat jua kau menoleh ku disini

ps: Nasib baik dia orang tak suruh aku nyanyi lagu Taman Rashidah Utama tadi...Mesti confirm hujan ribut!!